خسته ی تنها

حرف هایی که نباید گفته شوند ولی باید نوشته شوند
**************

قد افلح المومنون
"باشد تا رستگار شویم"

***
در حیرتم که چه نویسم
روی سخنم با کیست؟
با خفته است یا بیدار؟
اگر خفته است
خفته را خفته کی کند بیدار؟
و اگر بیدار است
بیدار در کار خود بیدار است!
وانگهی نویسنده چه نویسد
که خود نامه سیاه
و از دست خویشتن در فریاد است.

پیری و جوانی چو شب و روز برآمد
ماشب شد و روز آمد و بیدار نگشتیم.

علامه حسن زاده آملی
*****

بعضی از لحظات زندگی ام را دوبار زیسته ام.

یکی آنگاه که آنها را زیسته ام

و دیگر، آنگاه که آنها را نوشته ام.

به یقین،

آنها را هنگام نوشتن عمیقتر زیسته ام.

[یادداشت ها/شارل بودلر]

رهنمودها
نکته های مهم
آخرین نظرات
  • ۱۹ آبان ۹۷، ۰۶:۵۳ - برف دونه
    دقیقا
تقویم کاری
جستجو در سایت مقام معظم رهبری

نکته 318 : اسلام از حجاب شروع می شود و یا از تفکر؟

يكشنبه, ۱۸ مرداد ۱۳۹۴، ۰۷:۵۶ ق.ظ

سلام

فرض کنید شما در یک کشور اروپایی و یا آمریکای شمالی دانشجو هستید

یکی از همکلاسی هاتون ابراز تمایل می کنه به اسلام

شما برای شروع از او چه درخواستی می نمایید؟

حجاب؟ نماز؟ روزه؟ خمس؟ زکات؟ جهاد؟

و یا تفکر درباره ی توحید و معاد؟


پ.ن : یه حرفی در گلویم مانده است که برای شروع همین چند خط کافی است...

نجوا  (۱۵)

همین چندخط کافی بود-حرف در گلویتان همان استخوان درگلوی مجموعه های فرهنگی بسیجی ساخت انقلابه
پاسخ:
سلام

کاش همه با هم این مشکل را برای یکبار و برای همیشه مرتفع می کردیم.
۲۵ مرداد ۹۴ ، ۱۱:۲۶ مهندس بهشت
یکی از مهمان های ماه عسل امسال محمد عرب بود
دانلود کنید و ببینید می فهمید که چی میگم
پاسخ:
سلام

آهااان

ممنون از توضیحات بیشترتون
۲۵ مرداد ۹۴ ، ۰۸:۳۵ مهندس بهشت
مثل محمد عرب
پاسخ:
سلام

امکان داره توضیحات بیشتری دهید
۲۵ مرداد ۹۴ ، ۰۸:۳۵ مهندس بهشت
من تفکر و اخلاق اسلامی رو یادش میدم
اون بعدها خودش به نماز و روزه و حجاب میرسه
اونی که دلش پاکه و میتونه حق رو بپذیره قطعا بعد تفر به اینها هم میرسه نیازی به گفتن نیست
پاسخ:
اگه مقدمات را یادش بدهید

وقتی به نماز رسیدید دیگه سوال نمی پرسه چرا باید نماز بخونم
میگه چطور باید نماز بخونم

ممنون از حضورتون
همه جا مسجد پیدا میشه.
در درجه اول یه برنامه میریختم بریم گردشی،خریدی،چیزی اون نزدیکیا. موقع اذان که صدا بلند میشه از مسجد، میگفتم بیا بریم من نمازمو بخونم بعد بریم ادامه کارامون. منتظر موندنش توی مسجد و چیزایی که میبینه اونجا خودش یه کشش ایجاد میکنه.(در صورتیکه مسلمان واقعی باشیم. با حوصله وضو بگیریم. عطر زده و آراسته باشیم موقع نماز. مسجدش تر و تمیز باشه. دور از تجملات باشه ظاهر مسجد و ...)
پاسخ:
سلام

منظورتون این هست که وقتی وارد مسجد بشود

معنویت و روح مسجد و نماز در روح اونطرف اثر می ذاره

با این حرفتون موافقم به شرط آنکه شرایطش مهیا باشه  ... 
۲۰ مرداد ۹۴ ، ۰۹:۵۴ مغــــز مداد
پست هاتان یکی از یکی گل تر .
اینجا شبیه کارخانه ی انسان سازیست
اصلا" شبیه ِ جایی خوبْ است
آدم یاد می گیرد ؛ شاید هم دانشگاه ِ اخلاق است
باید تمرین ِ‌تقوا را بهش یاد داد و این تقوا در " نماز " روشن تر از هر وعده ی دیگریست
اخلاص/ازادی فکر /حُسنِ نیت /تماما" در نماز تکمیل می شود
بیایم روزه را یادشْ دهم/زکات و خمس و ....
نه این ها همه جمع شده در نماز ... راهی که می رود اگر خدایی باشد زنده گی اش هموار است

باشَد زندگانی مان را ایمن کنیم و بیمه با نماز .
نمی گویم افراط در راز و نیاز که اصلا" و ابدا" و مخالفم حتّـــا //// ولی اعتدال و به وقتشْ

باشَدْ تا رستگار شویم .

ممنونم.
پاسخ:
سلام

شما دوتا وبلاگ دارید و من همیشه این دو را با هم قاطی می کنم :)

ممنون از حضورتون

ضمنا نثرتان بسیاردوست داشتنی است

پایدار و رو به رشد باشید/



سلام
درباره اون مطلب که گفته بودید نظرمو بگم بخشید اینجا ذیل این پسل خلاصه عرض کنم:
بنده دقیق همه مطلب دوستتان را نخواندم اما با نگاهی خصوصا برمقدمه جان کلامشان را گرفتم 
عرضم اینه که تو بعضی از مثالهایی که اوردن باید گفت احتمالا "کلمه الحق و یراد بها الباطل" البته اگر منظورشون بی اهمیتی یا کم اهمیتی اون مصادیق نامبرده است
بله اگر نگاهشون ناکافی بودن است که حتما اینجور باید باشه درسته کارفرهنگی در حدآنچه باید انجام بشه نشده ونمی شه. کارها کلیشه ای کم محتوا و پرسروصدا اما کم فایده شده اما سوال من اینه مگه میشه اردوی مشهد و زیارت عاشورای خوابگاه و... را نادیده گرفت؟ مگه میشه تاثیر اونا بر ابعاد وجودی انسان را کم تاثیر دانست؟
جایگاه شور وشعار و شعور هر کدام سرجای خودش باید حفظ بشه و همه مهم اند چه بسا همون کارهایی که نامشون را دوستتون "توهم" نامیدن اساس تحولی بشه که برعمق و غنای تفکر دینی دائم بیفزاید. اعتکاف ملااسماعیل خودمون را ندیده ای چگونه انسان می سازد. بله خودم هم زیادی خوشبین نیستم اتفاقا اگر وبلاگم را گاهی چک کنی میبینی چقد سخت میگیرم برخود و گاهی بر همین فعالیت ها
اما مدرنیته است و شعار و سبک زندگی! اگر به این نوع نگاه باشه و همه عکس نوشته های مربوط به کربلا و سیدالشهدا و ... از ایسنتاگرام حذف بشه چی میشه؟ ها ؟ فکرشوم کردین؟ دیگه ملت مذهبی که ریشه ای نداره دین شان کم کم همچی را فراموش میکنن  فعلا تو اقلیت هستیم و تحت هجمه آیا همین عرصه شعاری شبکه های اجتماعی را هم رها کنیم؟ مگه میشه؟ مگه داریم؟!
با این که خدا را شکر دراسلام سطحی و شعاری متوقف نمانده ام(به لحاظ عقلی و نه قلبی) و نگاهم به سلوک تحت شخصیت حضرت روح اله است  و سالیانی ست شاگرد تفسیری یگانه شهرمان استاد شایق هستم و بی اطلاع از مبانی نیستم عرض میکنم همون ی عکس ایسنتاگرام و یک نوشته حدیث ویا آیه قرآن تو وبلاگ یا سایت اثر خودشو مذاره حداقل باعث دلگرمی اهالی ایمان میشه اما مهمتر اینکه هیچی چیز از چشم خدا پنهان نمی مونه و اگر هم اثر نذاره همون عکس مذهبی شاید شفیعمان بشه روز قیامت. دقت بشه چی گفتم. نظر این حقیر است و برای خودم مهم ومحترم. شعارهای دینی خیلی خوشکل و با محوای قبل فهم برای همه باید بسبک هنری ارائه بشه دائم ، چرا که نه؟ از کفر و کثرت خود دم می زنن چرا ماها از توحید و وحدت دم نزنیم؟
اصلا اسلام به نگاهی دین شعار است در عین اصرار و تاکید بر تعقل وتفقه و تعمق
نگاهی به احکام عبادی اجتماعی اسلام نشون میده چقد دین ما به همین ظاهر توجه کرده و همین ظاهر با توجه به بحث های شاکله در قران ومباحث سبک زندگی رهبری بر جان نهایتا خواهد نشست و ظاهر بر باطن اثر گذار است یقینا همان طور که باطن حیقیت خود را در ظاهر گاهی نشان میدهد
بازم میگه اون دوست عزیز و دغدغه مند  قطعا ناکافی بودن را مد نظر داشتند که خوب درسته و باید فکری اساسی بشه اما اردوی مشهد و عکس فیس بوک سرجا خودش....
اینها با هم در تعارض نیست دوست من و بلکه تلازم دارند رفیق من. باید همه ابعادی وجودی انسان اعم از خیال(که جای خودش مهمه ببین بواسطه خیال وتا حدی دل درباره حادثه کربلا چه غوغایی کرده ایم درحالیکه 99 درصد راه به حقیقت کربلا نبردیم) و قلب و عقل هرکدام سرجای خودش تغذیه بشه تا انسان متعادل و کامل بسازه. راستی با عجله خوندم اما ای کاش خودشون گفته بودن به عنوان مسئول فرهنگی خوابگاه اون مراسم را چکار مخواستن بکنن ؟ گفته بودن عربی سوالم اینه ایا دانشجویی هست که تو خط دین باشه و مفاهیم عاشورا را نفهمه. یعنی عربی روانی داره و همه کتابها هم ترجمه هم داره چرا سیم وصل نشه میشه والا، مگه میشه؟ مگه...
 اماخوبه سخنرانی قوی و کوتاهی قبل زیارت برگزار بشه که همون شور وشعور هر دو با هم باشه
به هرحال به قول دوست شما نباید از افات کار فرهنگی هم غافل موند و لزوما هتل گران قیمت نباید به معنی یک اردوی موفق قلمداد بشه اما بنظر با این نسل راحت طلب و رفاه زده گریزی هم نباشه
کتاب خوب و دقیقی داره جناب استاد ما آقای طاهرزاده با عنوان " انگاه که فعالیت های فرهنگی پوچ می شود" خوبه مطالعه بشه پی دی اف در سایتشون موجود
بازم سلام سیدمحسنم
شهادت حضرت دانشمند حضرت اولیا حضرت عشق شیخ الائمه تسلیت 

پاسخ:
سلام

با نظرت موفق هستم، باید ظواهر را داشته باشیم و به قول معروف به تفکر را به آن تزریق کنیم

همان "شور و شعوری" که فرمودید

همیشه که نباید از شعور به شور برسیم

چه اشکال دارد از دریچه ی شور بر شعور بنگریم.

زیارت عاشورا، مشهد مقدس، برگزاری اردو و .... به خودی خود ارزشمند است و نوعی کار فرهنگی

می شود با کمی دقت و هنر همین برنامه های تکراری و بدون هدف را تبدیل به یک کار ساختار یافته و هدف مند کنیم.

به قول بچه های کامپیوتر، سخت افزارش عالیه فقط ویندوزش خرابه :)

ممنون از حضورت سید محسن

سلام
بسته به شناختم از او 
قطعا نماز را پیشنهاد نمی دادم اصلا عملی را فی البداهه ترجیح نمی دهم برای سفارش
بسته به نقطه قوتش در ابعادی چون خیال یا قلب یا عقل به بعدی از اسلام حماسی، اسلام محبت و عشق، اسلام تفکر و تعمق ارجاعش میدادم
میشه برای شروع با چینش آیاتی از قرآن(خیلی مهمه چه ایاتی) یا بعضی از خطبه های امیرالمومنین شروع کرد 
اگر ذهنی فلسفی و دقیق داره چاره اش حکمت متعالیه است
اگر رقت قلب و پاکی و تهذیب نفس پیش از اسلام داره چاره اش نظر به سیدالشهدا ست برای ارتباط با اسلام گرفتن
اگر تاریخ را خیلی دوست داره فقط می گفتم بشین تاریخ امیرالمومنین رابخوان بعنوان یک شخصیت مطرح تاریخ نه یک امام معصوم فرصت نداره فقط تاریخ حکومت 5 ساله فرصت نداره فقط و فقط عملکرد سخنان و نگرش امام در صفین برایش کفایت میکند
اگر دنبال راهی برای زندگی بهتر و درک بیشتر از واقعیت زندگی ست به کسانی چون مولوی یا سعدی ارجاعش میدادم
مگه میشه قلب بدون امادگی نماز را بپذیره(مگر استثنایی باشد و دستگیری حضرت حق)
اما معرفت و مطالعه دوسه ساله، عقل و قلبش را برای پذیرش اسلام و شروع نماز روزه اماده میکنه
ببین سلمان چگونه و چقدر با تحقیق وتعلل مسلمان شد اما وقتی شد دیگه شد آنچه باید میشد و چه شدنی
موافق اسلام احساساتی اسلام سطحی اسلام جوگیری نیستم اما سخن همان است که گفته اند با اعمالتان ملت را به اسلام دعوت کنید و نه با زبان
در این مورد خاص چون پیشنهاد از خود طرف است پس از اطمینان بر جدیت در درخواست! کتاب یا آیات یا روایاتی یا حتی اشعاری را برای شروع معرفی اسلام انتخاب میکردم تا با دلش یا عقلش یا خیالش بازی کند وادامه دهد دین شناسی را نه اینکه روزی شصت رکعت نماز بخونه و زود ببره
ضمنا اگر طرف دختر خوبی بود به شرط حجاب ازش خواستگاری میکردم که حالا دیه بعد سه دهه عمر از بی زنی دربیام!!
ببخشید نظراتم زیاد شد و هیچ اجباری بر تحمیلش ندارم شایدم اشتباه کنمف دعوایی نیست، همین

سلام رفیق، محل بذار
منم سیدمحسن
پاسخ:
سلام

به قول معروف :

"قربون آدم چیز فهم "

دقیقا زدی توی خال

البته با پارگراف آخر موافق هستم
سلام 


اون خانم بالاخره امروز اعزام شد 


ممنون از اون صلوات 


امیدوارم به طور کامل سلامتی اش رو به دست بیاره...

و همه ی آدم ها از فتنه های زمینی و آسمونی در امان باشند 

و در مورد پست فکر مهمه این که تابلویه!

اما در مورد اون کامنت برف دونه من میگم ای کاش اخلاق رو یادمون می دادن 

ترجیح می دادم هیییییییییییییچچچچچچچچچچی از احکام ندونم اما اخلاق اسلامی رو می دونستم

نه نه اخلاق جلوتر از احکامه 

شک 4 و 5 و تیمم و عده و.... کجا، اخلاق کجا!
پاسخ:
سلام

البته احکام به منظور کل احکام است منظور فونداسیون دین است

که خروجی آن اخلاق هست

یعنی اخلاقی که بر پایه ی دین و تفکر اسلامی باشد ( لازم به ذکر است که دین اسلام مبتنی بر فطرت انسان است).

منتظر پست بعدی باشید

فکر کنم منظور شما پست بعدی باشد.
سلام علیکم
لطفا در جهت حمایت از وبلاگ شهید مدافع حرم محمدحسین مرادی لینک وبلاگ شهید را در جایی مناسب در وبلاگتان قرار دهید
منتظر شما جهت حضور در وبلاگ شهید هستیم
عاقبتتون بخیر به حق حضرت ابوتراب
سلام
بستگی به اون شخص داره،هر آدمی از یه دریچه ای میتونه وارد شه یعنی تمایلش به یه سمت بیشتره میشه از همون سمت آغاز کرد ولی در کل فکر میکنم نماز شروع  خوبی باشه.
پاسخ:
سلام

نماز همیشه یکی از بهترین راه هاست

فلسفه ی نماز ، فلسقه ی بندگی است در مقابل الله
۱۸ مرداد ۹۴ ، ۲۰:۲۳ آبجی خانوم
سلام بر شما
نکته ای بود بس مهم ...
پاسخ:
سلام

ممنون از حضورتون

"باشد تا رستگار شویم"
نمی تونم بنویسم 


دعا کنید برای خانمی که ....



سلام خدا می شنوی نه؟
پاسخ:
سلام

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل الفرجهم

"باشد تا رستگار شویم"
۱۸ مرداد ۹۴ ، ۱۰:۰۸ صحبتِ جانانه
البته که فکر...
پاسخ:
سلام

و اما فکر .....

ممنون از حضورتون

"باشد تا رستگار شویم"
این حرف در گلو نیس... این دغدغه ی جدی ایه... درده...

یکی از اساتید بسیااااااااار گل دوره ی مسیحیتمون یه حرف قشنگی می زدن. می گفتن:

اسلام مث یه درخته. "ریشه" داره، "تنه و شاخه" داره و "برگ و میوه"

ریشه ----> اصول دین
تنه و شاخه ها ----> احکام دین
برگ و میوه ها ----> اخلاق

بعد می گفتن:

مشکل از اونجا شروع میشه که فعالین فرهنگی می خوان فقط میوه ی این درخت رو در انسان ها درست کنن! 
نمی دونن اگه میوه خرابه، مشکل از ریشه شه. انگار یکی با گواش سیب خراب یه درختی رو به رنگ قرمز در بیاره! آیا مشکل خرابی سیب واقعا حل میشه؟!!!

حرف بسیار است برادر... بسیار...

بماند بقیه اش!

پاسخ:
سلام

بحث زیاد هست و زخم عمیق ...

ممنون از حضورتون

"باشد تا رستگار شویم"

نجوا

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">